5 tips om in balans te blijven in het Corona-tijdperk

Tip 1: Voorkom dat je ook in je vrije tijd werkt: vrij=vrij

 

In een periode als deze waarin ‘collectief’ thuiswerken met partner en kids een uitdaging is, ervaar ook ik dat werk en privé meer dan ooit door elkaar lopen. Werkmails, appjes van je werkgever en collega’s, appjes van school: alles loopt door elkaar en je staat de hele dag ‘aan’. Voor je het weet werk je ook in de avonden, weekenden en parttime dagen. Het gevoel dat je niet altijd je volledige uren kunt maken, voedt dit ook nog eens. Weet dat jouw werkgever er geen belang bij heeft dat je uitvalt. Een werkgever ziet graag dat je goed voor jezelf zorgt. Maak dan ook goede afspraken over beschikbaarheid en informatieverstrekking met jouw leidinggevende en collega’s. Voorkom dat je de hele dag op de hoogte moet blijven van alles op het werk. Kijk en lees alleen het noodzakelijke op momenten die ertoe doen. Daarmee blijven avonden en parttime dagen voor jezelf: VRIJ=VRIJ. Op die manier creëer je die rustmomenten die zo broodnodig zijn.

 

Tip 2: (Social) media detox

 

Vanaf de eerste toespraak van premier Rutte op 16 maart, zijn we in een surrealistische wereld beland… voor mij lijkt het vaak nog een slechte film. Meer dan normaal volgen we het nieuws met de updates over Corona... via televisie, de media en social media. App groepen worden weer actief, er worden nieuwe app groepen aangemaakt, Facebook en Insta draaien overuren… iedereen wordt massaal actief. Zou je hier de hele dag op reageren, dan heb je daar een dagtaak aan. Een dagtaak die behoorlijk afleid en energie kan kosten. Kies er dan ook voor om op vaste tijden het nieuws en je berichten te checken. Leg de telefoon of tablet tot die tijd weg. In mijn praktijk merk ik dat coachees denken niet zonder te kunnen, maar daar komen zij van terug. De detox creëert rust, rust in lichaam en geest.

 

Tip 3: Maak tijd voor jezelf

 

Doordat het letterlijk druk is in huis, is de kans dat je ‘geleefd’ wordt groot. Je wordt continue afgeleid en ineens vallen je in huis dingen op die nog wel eens ‘aangepakt’ kunnen worden. Voor mij ligt de schuurmachine voor de tuintafel al klaar ;)  Maar voor je het weet ben je een hele dag bezig, zonder te ontspannen… zonder die tijd voor jezelf. Zorg ervoor, ook al zijn het korte momenten, dat je kunt ontspannen. Bijvoorbeeld op een moment dat anderen ook iets doen wat concentratie behoeft. Het is op die manier in te plannen. En dan kun jij even dat boek of tijdschrift pakken, even in de tuin een kop thee of koffie kunt doen in alle rust. Even iets om op te laden. Zo kunnen lichaam en geest even echt ontspannen.  

 

Tip 4: Zorg voor voldoende beweging

 

Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar ik merkte dat 3 weken thuisblijven niet bevorderlijk was voor mijn conditie, gewicht en ‘geestelijke toestand’. Het ‘niet forenzen’ zorgde voor fysiek aanzienlijk minder beweging. Dit heeft niet alleen een lichamelijke uitwerking, maar ook een geestelijke. Door de verminderde aanmaak van belangrijke hormonen voelde ik mij minder energiek en kreeg ik meer negatieve gevoelens. Bewegen heeft een bewezen positieve invloed op stemming en humeur. Dat kan door even in de buurt te wandelen, te fietsen of thuis een sportlesje of oefeningen via internet te volgen. Ik loop nu af en toe hard, fiets op mijn spinningfiets hier thuis of doe oefeningen. Het verschil is absoluut merkbaar…aanrader dus!

 

Tip 5: Blijf in contact

 

Het is belangrijk voor ons als mens om sociale contacten te hebben en je verbonden te voelen met andere mensen. In deze tijd van ‘social distancing’ missen we de mensen die we graag zien en kunnen we daardoor minder goed in ons vel komen te zitten. Gebruik alle middelen die er zijn om toch in contact te blijven met elkaar. Bijvoorbeeld het ‘bakkie beeldbellen’ zoals ik dat altijd naar buiten breng: een bakkie koffie of thee op afstand met elkaar en lekker bijkletsen maar! Er zijn verschillende apps waarmee je kunt beeldbellen zoals What’s app, Zoom en natuurlijk Skype. Je kunt zelfs met een groep beeldbellen en spelletjes doen via de app Houseparty. Manieren genoeg dus!

 

Vind je balans maar vooral… blijf gezond!

 

Warme groet!