Burn-out preventie

Kan een burn-out voorkomen worden? Wellicht niet in 100% van de gevallen, maar ik denk wel dat we alert kunnen zijn op de voortekenen voor een burn-out. Burn-out raken houdt in dat er een langere periode van stress is geweest waarin herstel niet mogelijk was. Kortom: de energie nam beduidend af. Afnemende energie kan zich op verschillende manieren, voorafgaand aan een burn-out, manifesteren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • concentratieproblemen; meer fouten maken
  • lusteloosheid
  • vermoeidheid en slaapproblemen; moe wakker worden
  • vermindering van de conditie: snel moe, verkouden, hoofdpijn, grieperig
  • vermeerdering van het aantal werkuren: nog meer tijd besteden om achterstand door 'disfunctioneren' in te halen

Wil je voorkomen dat je burn-out raakt, dan zul je bewustwording moeten creëren over jezelf en jouw eigen 'staat van zijn'. Je zal bereid moeten zijn om eerlijk naar jezelf te kijken. En daar kan ik een rol in spelen.

Ik breng je terug bij jezelf, houd je de spiegel voor en kijk samen met jou naar hoe het echt met je gaat.

 

En met die inzichten help ik jou te werken aan die onderdelen waar jij baat bij hebt, die jou helpen om lekker in je vel te kunnen zitten!

 

Met regelmaat organiseer ik workshops die bijdragen aan het verlagen van het stressniveau.